Saturday, May 29, 2010

秀才遇着兵

日前(26/5/2010)下午驅車到公主醫院复診半路遇到交警截查。

"Encik ,selamat petang"我禮貎地和交警打招呼.
"awak tidak ikat tali pinggang."交警說.
"har!saya ada ikat tali pinggang."我驚訝道.
"awak kalau ada ikat tali pinggang pergi
mahkamah cakap."交警回答.
"pergi mahkamah? buang masa ,OKlah!encik
kalau cakap saya salah,saya salah lah!"我無奈地說.
"tapi tadi ada orang tengoh awak tidak ikat
tali pinggang"
"saya mulai tahu bawa kereta tiap2 kali mesti
ada ikat tali pinggang."
"lesen bagi."
我由於沒犯錯,不甘願拿駕駛執照出來。。。
"lesen,lesen ada ta?"
"ada!"有道是民不與官斗,秀才遇着兵,有理也是講
不清的。於是拿出駕照給交通警察。
"mahu pergi mana?"交警問.
"saya mahu pergi hospital!"我回答.
"pergi hospital buat apa ?"
"pergi hospital tengoh doctor,saya ada buat
appoinment."我拿出有醫院標誌的信封展示。
交警這時將駕照交給我,我祇顧將駕照放入衣袋,沒有注
意到交警走開。
[交警走了!]太太提醒我。
我一想既然交警說我沒有繫安全帶,怎麼沒將罰單交給我
?沒有罰單怎樣去還罰款呢?我就趕緊下車追到交警車旁:
"Encik,tadi encik kata saya tidak ikat tali
pinggang,sekarang ta bagi saman macam mana
saya bayar?"
"awak cakap ada ikat,ada ikat lah!"
"tapi encik cakap saya tidak ikat mahu bagi
saman ,jadi saya mahu saman baru boleh bayar."
"saya sekarang tidak bagi awak saman !awak
tapayar bayar."
"oh!terima kasih banyakbanyak!saya orang tua,
tidak bohong lah!cakap ada ikat mesti ada
ikat !terima kasih!"
此時我看到唯一的女交警和我笑笑!
真是冤枉,守法良民當成冤大頭!
交通燈前很多闖紅燈的不去捉,就祇會欺負良民!難怪!
難怪!難怪政府怎樣努力改變形象都被這些[害群之馬]
壞了名聲!

No comments:

Post a Comment

怎麼愛都愛不够(早安圖)配字幕